Krav och motkrav

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13574845.ab


Artikeln tar upp ett fall där en kvinna nekas operation för att hon inte vill sluta röka. Ja alla vet att det kan bli komplikationer vid ingrepp om man röker.

Läkarna kräver att hon slutar röka.


Vad blir nästa sak som krävs att man slutar med för att få vård? Kaffe, te, sport osv.

Jag ser inget positivt med att börja kräva.

Men okej, sjukvården kräver saker av oss patienter. Får jag ställa motkrav?

Jag kräver att sjukvården aldrig felbehandlar någon. Låter som ett enkelt motkrav väl?

Kolla upp vad en felbehandling kan orsaka.




De kunde råda folk till att dra ner på mer eller mindre hälsovådliga saker istället. Föreslå olika hjälpmedel, stöd mm. Men när man börjar kräva saker med motiveringen att då får du inte den hjälpen du behöver, så kan du inte räkna med att personen reagerar positivt.


Jag är emot just den biten att utpressning göms bakom ordet krav och att det påstås vara för någon annans bästa. Är det någons bästa att bli nekad en operation som påverkar livet i positiv mening bara för att man gör något som KAN påverka läkningen? Fysiskt kanske det kan göra en liten skillnad, men den psykiska biten då? Att personen känner sig kränkt och mindre värd? Det påverkar hälsan och läkningsförmåga med. Man får tänka lite vidare faktiskt.



Sverige, världens bäst dolda diktatur?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0